
C-REGISTRERAD PICKUP SOM KLARAR DE RIKTIGT TUNGA JOBBEN!
VÄRT ATT VETA OM C-REGISTRERADE TRANSPORTBILAR
Vad skiljer mellan 1500, 2500 och 3500?
En grundläggande fråga, men som inte alla vet svaret på och svaret är nämligen styrkan på chassiet samt att den vikt de får dra och lasta skiljer de åt.
Vridstyva chassin ger större möjligheter
Till skillnad från de vanliga 1500-chassi pickuperna kan du på en “Heavy Duty” till och med montera en mindre lyftkran på flaket tack vare det vridstyva chassiet som även är betydligt mer “tilt-stadigt” än de lättare modellerna.
C1 körkort för medeltung lastbil.
Har du behovet av en C-registrerad arbetsbil men ingen behörighet? Ett C1 körkort anses vara lättare att ta och ger dig behörighet att köra våra tyngre modeller. Med ett körkort med behörigheten C1 får du köra lastbilar och personbilar med en totalvikt på högst 7 500 kg. Du får koppla till en lätt släp med totalvikt på högst 750 kg.
Låg årsskatt på tunga bilar
Idag måste man räkna med ett fordons årsskatt i den ekonomiska kalkylen med tanke på hur stora summor vissa fordon landar på. En stor fördel med att köra ett C-registrerat arbetsfordon är att skatten är fortsatt låg och mycket väl kan vara det som gör att ett företag väljer att satsa på en tung bil istället för en vanlig personbil som enbart kräver B-körkort. Även om man ser till förmånsvärdet är det positivt att köra C-registrerade tunga bilar.
Avgasbroms – En ovärdelig funktion för dig som kör med tunga släp
Avgasbroms är en variant av ordinarie motorbroms, och används på större dieselmotorer i bussar och lastbilar. Syftet är att minska slitaget/användningen av det ordinarie bromssystemet, vars slitage på tunga fordon ofta är kostsam. Avgasbroms kan också vara bra ur säkerhetssynpunkt vid körning i långa branta nedförsbackar, där det ordinarie bromssystemet riskerar att fallera på grund av fading.
Avgasbromsning, i likhet med motorbromsning, används endast då gaspedalen är uppsläppt helt. Inget bränsle sprutas då in och inga avgaser produceras. Fordonets rörelse framåt driver motorn som i sin tur bara transporterar luft genom motorn.
RAM TRUCKS 2500/3500/4500

6.7L CUMMINS ® TURBO DIESEL I6 MOTOR
Den urstarka 6.7L Cummins® dieselmotorn 375 HK / 1152 NM har uppdaterats för bättre responsiv mottaglighet, och levererar ett imponerande vridmoment, utmärkt för släpkörning eller bogsering, utan att kompromissa det minsta på effektiviteten.
Den 8-stegade ZF powerline automatlådan är en sofistikerad, elektroniskt kontrollerad växellåda med växel-ratio optimerad för 6.7L motorn, och levererar responsiv prestanda, låg bullernivå samt minimalt med vibrationer och stötighet.
6.7L CUMMINS ® HIGH OUTPUT TURBO DIESEL I6 MOTOR
Denna fabrikstrimmade Cummins levererar hela 426HK / 1478 NM och markerar klart bättre prestanda än vanliga 6.7L Cumminsmotorn.
6.4L HEMI V8 BENSIN
Ram Trucks urstarka HEMI V8 levererar 411 HK / 583 NM, och kombineras även denna med en 8-växlad automatlåda.

Elite braking bromssystem
Heavy Duty-lastbilar är utrustade med kraftiga skivbromsar med antisladdsystem och stora bromskomponenter. Den automatiska Smart avgas-bromsen finns också tillgänglig för dieselmotorn. Om den är installerad, aktiveras den när trycket släpps från gaspedalen och bromsar lastbilen genom att tillföra negativt vridmoment från motorn, vilket gör den idealisk för användning vid släpvagnskörning eller vid transport av tunga laster.


AKTIV LUFTFJÄDRAD BAKVAGN
2025 Ram 2500 erbjuder en klass-exklusiv länkfjäderbaksuspension (Disclosure1) för en mjuk och bekväm körning. Den klass-exklusiva, tillgängliga Auto-Level bakluftsupphängningen finns också tillgänglig och inkluderar ett sänkningsläge för lastutrymmet som sänker bakaxeln till den lägsta positionen för enkel anslutning av släpvagn. (Endast tillgänglig på 4×4-modeller).

MUSIC TO YOUR EARS
Dämpa ljud utifrån med hjälp av ett Inre Aktivt Ljudavlyssningssystem. Höj volymen på musiken du vill höra med det tillgängliga 900-watts Harman Kardon® Premium Audio Systemet och omge dig med 17 högtalare.

RIDE IN LUXURY
Den nya 2025 Ram 2500 Limited-interiören ger känslan av förstaklass på fyra hjul och finns i antingen röd eller svart. Med 100 % lädersäten och detaljer i äkta trä och aluminium är denna interiörupplevelse på nästa nivå. Laramie-inredningen ger sportigare känsla och omgivande materialval.

TRAILER REVERSE GUIDANCE VIEW
Ram Heavy Duty är utrustad med mängder av egenskaper och funktioner för att underlätta och assistera släpkörning. Systemet “TRAILER REVERSE GUIDANCE VIEW” använder sig av bilens 360° kamera och ser till att föraren får en justerbar display-överblick på båda sidorna av bilen och släpet.

360° SURROUNDKAMERA
360° Surroundkamera med “Trailer Reverse Guidance View” använder fem stycker kameror för att leverera en komplett vy över bilens placering och omgivning, och underlättar när du ska placera bilen korrekt inför påkoppling av släp.

DIGITAL KAMERABACKSPEGEL
Den tillgängliga digitala backspegeln med sidokameraintegrering har en LCD-skärm som när den är påslagen ger en videoström i realtid från en bakåtvänd kamera. Tillsammans med de tillgängliga ytterspegelkamerorna erbjuder spegeln även en vy av områdena till vänster och höger om din släpvagn. Dessutom kan du aktivera den tillgängliga kameran med kabeldragning för fri sikt bakom din trailer.
FORD F-250/F-350

6.7L POWER STROKE TURBO DIESEL
Fords 6.7L Power Stroke Turbo Diesel V8 levererar klassledande 482HK / 1424NM. Motorn är konstruerad med en unik flödes-konfigurering där grenröret och turboaggregat är placerade mellan cylinderhuvudena uppe på motorblocket. Detta gör det möjligt att placera ett större turboaggregat närmare grenröret för snabbare luftflöde och mer effekt. En annan egenskap är att det nya blocket är tillverkat i kompakt grafitjärn, som är både lättare och starkare än vanligt gjutjärn.
6.7L High Output Power Stroke V8 diesel
Denna fabrikstrimmade version levererar chockerande 507HK / 1627NM!
7.3L 2V DEVCT NA PFI V8 / 6.8L 2V DEVCT NA PFI V8
Fords bensin V8 är konstruerad att tåla tuffa tag dag in och dag ut. “Pushrod” designen på V8:an optimerar vridmoment från låga växlar, och variabel kamaxeltiming bidrar till maximalt vrid vid högre växlar. Gjutjärnsblock och vevaxel i härdat stål klarar de tuffaste utmaningarna. Effekten ligger på 407HK / 603NM respektive 430HK / 644NM för den större motorn.
Ford har även en 6.2L V8 med en 6-växlad TorqShift® automatlåda till F-250 och 10-växlad till F-350.

ALUMINIUMKAROSS
Med aluminiumkaross levererar Ford Super Duty ett bättre kraft / viktförhållande än tidigare modeller. Hållbarheten är militärklassad och används även inom flygindustrin.
Ramen är byggd i stål, men lättare än tidigare modeller, vilket innebär mindre bränsleförbrukning samt ökad last- och dragkapacitet


PRO TRAILER BACKUP ASSIST
”Dragkroksassistenten” gör backning med släp lättare än någonsin.
Rotera assistent-spaken vänster eller höger i samma riktning du vill att släppet ska gå åt, samtidigt som du överblickar allt i backkameran. Fords pickuper är först i världen med detta tillval.

10-VÄXLAD AUTOMATLÅDA
Alla Super Duty modeller (utom 6.2L V8 F-250) tillverkas med den revolutionerande TorqShift 10-stegade automatlådan. Den nya växellådan innehåller även “smart programvara” som skiftar växlar med “rev match” till och med i “Tow/Haul Mode” med exakt mjukhet.
Beroende på omgivning och underlag kan du även välja mellan fyra olika lägen: Normal, eco, slippery roads, tow/haul and off-road och med Tremor Package även Rock Crawl Mode.

FORD CO-PILOT360 TECHNOLOGY
Fords Super Duty bilar är fullmatade med den senaste teknologin för att bistå dig som förare. Funktioner som Kollisionsvarnare med bromsåtgärd, Adaptiv Cruise Control med bromsassistans, Döda vinkeln varningssystem, Lane Keeping System, Trailer Sway Control är bara några av de hjälpmedel och teknologier som nya Ford Super Duty är utrustad med.
CHEVROLET SILVERADO 2500 / 3500
“The strongest, most capable Silverado HD ever.”

DURAMAX 6.6L TURBO-DIESEL V8
Chevrolets Duramax diesel-turbo levererar 477HK / 1322NM, har ett segment-exklusivt luftinsugssystem och en turbo med variabel geometri för att leverera maximal prestanda och durabilitet.
Växellådan är en legendariska Allison 10-växlad automatlåda maximerad för att dra tung last och släp.
6.6L gas V8 engine with direct injection and VV
Förutom den tillgängliga Duramax 6.6L Turbo-Diesel V8:an erbjuder Chevrolet även den helt nya V8 bensinmotorn på 6.6L. Effekten ligger på 405 HK och vridmomentet landar på 629 NM.

DRIVLINA OCH CHASSI
För att leverera mer vridmoment har Silverado 2500HD/ 3500HD större startkrans, upp till 12″. Detta innebär maximalt vridmoment ned i backen redan från första växel. Med extravalet Power Takeoff (PTO) kan du driva externa eftermarknadsprodukter som generatorer eller hydraulikpumpar.
Autotrac® 2-speed fördelningslåda erbjuder fyra olika lägen: 2 High, 4 High, 4 Low och unika 4 Auto Mode som automatiskt justerar kraften mellan drivaxlarna för ökat fäste. I kombination med den nya Allison® 10-växlade automatlådan som levererar mer kraft, förbättrad förbrukning och mjukare körupplevelse gör nya Silverado HD jobbet!
Nya Silverado HD har också fått en längre hjulbas, styvare ram och skjuvade karossfästen vilket tillsammans resulterar i en mjuk körupplevelse med mer kontroll.


UPP TILL 15 KAMERAVINKLAR
Silverado HD erbjuder fler kameravinklar än någon annan – allt för att förenkla din släpvagnskörning från start till mål. Kamerorna gör det enklare att koppla på släp, hjälper dig att manövrera i trånga utrymmen eller parkeringar och gör själva körningen till en fröjd. Silverado HD låter dig välja mellan fyra olika “Hitch Views” för släpet, sex olika lägen för vanlig körning och fem olika lägen för parkering. Imponerande!

INTEGRERADE FLAKSTEG
Som enda pickup i klassen erbjuder Chevrolet Silverado HD dubbla integrerade fotsteg för att lättare åtkomst till både den främre och bakre delen av flaket.

SIDOSPEGLAR ANPASSADE FÖR SLÄPVAGNSKÖRNING
En helt ny funktion, med större dörrmonterade elstyrda sidospeglar som går att justera i sidled och är utrustade med fyra olika sorters belysning inkl. “pölbelysning”, omgivningsbelysning samt blinkersljus.
OSHKOSH DEFENSE TACTICAL VEHICLES
Den amerikanske militären har sedan en tid tillbaka ersatt sin gamla trotjänare Humvee och ersättningsfordonen kommer från tillverkaren Oshkosh. Under huven på dessa bestar som ska kunna tjänstgöra under brinnande krig finner man ingen annan motor än Chevrolets 6.6L Duramax Turbo Diesel.
Motorn är otroligt tålig och problemfri och skulle aldrig placeras i fordon som dessa om man inte litade 100% på deras förmåga och prestanda.

GMC Sierra 2500HD/ 3500HD
Lyxigaste Heavy Duty pickupen i Klassen

DURAMAX 6.6L TURBO-DIESEL V8
GMC Duramax diesel-turbo levererar 477HK / 1322NM, har ett segment-exklusivt luftinsugssystem och en turbo med variabel geometri för att leverera maximal prestanda och durabilitet.
Växellådan är en legendariska Allison 10-växlad automatlåda maximerad för att dra tung last och släp.
6.6L gas V8 engine with direct injection and VV
Förutom den tillgängliga Duramax 6.6L Turbo-Diesel V8:an erbjuder GMC även den helt nya V8 bensinmotorn på 6.6L. Effekten ligger på 405 HK och vridmomentet landar på 629 NM.

DRIVLINA OCH CHASSI
För att leverera mer vridmoment har Sierra 2500HD/ 3500HD större startkrans, upp till 12″. Detta innebär maximalt vridmoment ned i backen redan från första växel. Med extravalet Power Takeoff (PTO) kan du driva externa eftermarknadsprodukter som generatorer eller hydraulikpumpar.
Autotrac® 2-speed fördelningslåda erbjuder fyra olika lägen: 2 High, 4 High, 4 Low och unika 4 Auto Mode som automatiskt justerar kraften mellan drivaxlarna för ökat fäste. I kombination med den nya Allison® 10-växlade automatlådan som levererar mer kraft, förbättrad förbrukning och mjukare körupplevelse gör nya Sierra HD jobbet!
Nya Sierra HD har också fått en längre hjulbas, styvare ram och skjuvade karossfästen vilket tillsammans resulterar i en mjuk körupplevelse med mer kontroll.


UPP TILL 15 KAMERAVINKLAR
Sierra HD erbjuder fler kameravinklar än någon annan – allt för att förenkla din släpvagnskörning från start till mål. Kamerorna gör det enklare att koppla på släp, hjälper dig att manövrera i trånga utrymmen eller parkeringar och gör själva körningen till en fröjd. Sierra HD låter dig välja mellan fyra olika “Hitch Views” för släpet, sex olika lägen för vanlig körning och fem olika lägen för parkering. Imponerande!

INTEGRERADE FLAKSTEG
Som enda pickup i klassen erbjuder Chevrolet Sierra HD dubbla integrerade fotsteg för att lättare åtkomst till både den främre och bakre delen av flaket.

SIDOSPEGLAR ANPASSADE FÖR SLÄPVAGNSKÖRNING
En helt ny funktion, med större dörrmonterade elstyrda sidospeglar som går att justera i sidled och är utrustade med fyra olika sorters belysning inkl. “pölbelysning”, omgivningsbelysning samt blinkersljus.